گروه آموزشی ساخت و تولید فنی و حرفه ای

اعضای گروه آموزشی:سید محمد رضا هاشمی روز کاری گروه : یک شنبه

گروه آموزشی ساخت و تولید فنی و حرفه ای

اعضای گروه آموزشی:سید محمد رضا هاشمی روز کاری گروه : یک شنبه

هنر و مهارت تدریس

مهارت­های لازم برای یک معلم برای تدریس کارآمد

مقدمه:

 تدریس فعالیتی اخلاقی است، مستلزم تلفیق بین نظریه و عمل است.

نظریه بدون عمل نا کافی است و عملی که از هدایت نظریه بی بهره باشد راه به جایی نمی برد.

چون تدریس مستلزم تلفیق نظریه و عمل است، دارای دو بعد نظری و عملی است.

حرف پیچیده و دشوار معلمی احتیاج به هنرمندی و اطلاعات علمی دارد.در تدریس خوب علم و هنر به طور پیچیده در هم تنید­ه­اند. مهارتها و یافته­های علمی ،به منظور اجرای هنر تدریس در اختیار معلمان قرار می گیرد.

همانطور که یک نقاش از اصول علمی در زمینه، نور، سایه و چشم انداز برای خلق آثار هنری خود استفاده می کند.

برای معلمی که بخواهد در شغل خویش متبحر گردد، کافی نیست که توجه خود را منحصراً به امور جزیی روزمره معطوف کند.

در نخستین سالهای خدمت معلمی ناگزیر است که تقاضاهای روزمره، تهیه طرح درس، اداره کلاس، حضور در جلسات داخل و خارج مدرسه را برآورده سازد، از این رو تامّل درباره امر خطیر آموزش و پرورش وقت اندکی برایش باقی می گذارد که ما سعی می کنیم کمی از این خلاء را پر کنیم.

آموزش موضوعی دارد یعنی درباره معرفت یا مهارتی است.

موضوع می تواند فردی یا اجتماعی یا ماورای فردی باشد.

تحلیل موضوع:

1-    اجزاء تشکیل دهنده آموزش را بشناسد.

2-    ترتیب و توالی اجزاء تشکیل دهندة محتوای آموزش را بشناسد.

3-    روشهای ارئه و ارزشیابی موضوع آموزشی را بداند. 

عناصر تدریس صلاحیت فنیردیف توانایی علمی و مهارت در موضوع مورد تدریس 1 تسلط بر محتوای آموزشی 2 سازماندهی مناسب محتوی آموزشی صلاحیت حرفه­ایردیفبرنامه ریزی تدریس و ارائه و ارزشیابی 1ارزشیابی تعیینی: تعیین تطبیق خصوصیات هنر جو با آموزش 2رابطه درس با برنامه­های آموزشی در کل دوره ( آشنایی با اهمیت درس و هدف کلی) 3اهداف عینی و رفتاری 4 محتوای مطالبی که باید آموزش داده شود 5 وسایل و امکانات تخصصی مورد نیاز 6 روش مناسب تدریس 7 ارزشیابی صلاحیت شخصیردیفمهارت ­های میان فردی و ارتباطی و ویژگیهای شخصی و رفتاری موثر در تدرس 1معارفه و حضور غیاب 2 پرس و جو از اتفاقات روز گذشته هنر جویان و اتفاقات جامعه تهیه کننده: حسن آقابابایی هنر آموز هنرستان هفتم تیر منطقه 15

    

بازدید علمی

بسمه تعالی 

 به اطلاع همکاران محترم ساخت و تولید میرسانددر تایخ ۱۷/۱۱/۸۹ بازدیدی از گروه صنعتی پارس خودرو به عمل خواهد امد. با توجه به ظرفیت محدود پذیرش لطفا همکارانی که مایل به بازدید هستند با  شماره ۰۹۳۵۴۱۴۸۹۹۰و ۰۹۱۲۳۰۱۴۱۶۷ تماس گرفته تا هماهنگی لازم صورت پذیرد. 

ساعت حرکت ۷ صبح روز یکشنبه ۱۷/۱۱/۸۹ از مقابل اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران. 

ادرس اداره کل: خیابان طا لقانی بعد از میدان فلسطین نرسیده به خیابان وصال 

 

 

فرایندهای فرم دهی و شکی دهی

از فرایندهای فرم دهی و شکل دهی میتوان موارد زیر را نام برد:

نورد کاری(rolling)-آهنگری(forging)-کشش یا حدیده کاری(extrusion)-فرم دادن ورق فلزی(sheet metal forming)-متالوژی پودر(powder metallurgy)-کشش سیم(drowing)-پروسه ی مواد پلاستیک و کامپوزیتها

processing of plastics and composite material

فرم دادن و شکل دادن سرامیک ها

(forming and shaping of ceramics)

از فرایندهای برداشت ماده (براده برداری)میتوان موارد زیر را نام برد:

.برشکاری شکلهای دایره ای مثل تراشکاری(turning)

داخل تراشیboring)) و سوراخکاریdrilling)) و برشکاری شکلهای دیگر مثل فرز کاری milling)) وصفحه تراشیplaning-shaping)) و خان کشیbroaching)) و سوهان کاریfiling)) واره کاریsawing))

.سایش متصل مثل سنگ زنیgrinding)) و صیقل کاری

Honing)) و سایش منفصل مثل پرداختکاریlapping))

پولیش کاری polishing)) و براق کاریboffing)) .

در فرایندهای ماشینکاری مدرن یا غیر سنتی که امروز کاربرد رو به رشدی در صنعت دارند بر خلاف فرایندهای برداشت ماده ابزار با قطعه کار تماس مستقیم ندارند.از این فرایندها میتوان موارد زیر را نام برد:

ماشینکاری شیمیائی ماشینکاری الکتروشیمیائی-ماشینکاری با تخلیه ی الکتریکی-ماشینکاری با اشعه ی لیزر-ماشینکاری با پرتو الکترونیکی-ماشینکاری هیدرودینامیکی-ماشینکاری فرا صوتی-ماشینکاری با قوس پلاسما و غیره...

همه ی موارد فوق ازتغییرمواد خام مختلف سرهم شدن انها طی فرایندهای متفاوتی که انها را ساخت مینامیم بدست امده اند.ساخت در مفهوم وسیعش فرایند تبدیل مواد خام به محصولات مورد نظر است.

منظور از تولید کل فرایند فراوری و ساخت تعداد انبوهی از یک قطعه کار شامل طراحی- براورد ابزار مواد خام ماشین الات وفرایندهای تولید است.ت

تولید در ساخت تعداد انبوهی از قطعات معنی می یابد نه در ساخت تعدادی محدود.

منظور از طراحی در واقع انجام محاسبات مربوط به قطعات مورد نیاز روز است که به کمک علوم در طراحی جامدات چون استاتیک-دینامیک مقاومت مصالح و طراحی اجزا انجام میشود.

ابزار و مواد خام مورد نیاز برای ساخت توامان و با توجه به طراحی های انجام شده و مقاومت مورد نیاز و کارائی مورد انتظار از قطعه انتخاب می شوند در این راستا از علومی چون شیمی علم مواد وغیره استفاده ی وسیعی میشود.

بخش وسیعی از مطالعات رشته ی ساخت و تولید به بررسی ماشین الات و تجهیزات مورد استفاده در فرایندهای ساخت قطعات تحت عنوان ماشین ابزار یا ماشین افزار اختصاص می یابد به عبارت دیگر شناخت ماشینهای ابزار مورد استفاده اجزا وطرز کار قسمت های مختلف-روش تولید قطعه توسط انها و سعی در رفع اشکالات و محدودیتهای ماشینهای افزار و تکمیل این دستگاه ها و تجهیزات از مهم ترین موارد پرداخته شده در ساخت و تولید میباشد.

در گسترش ماشین الات و ابزارهای مورد استفاده در ساخت قطعات میتوان ابزارهای دستی مثل سوهان واره و...تا دستگاه های پیشرفته ماشینکاری به کمک کامپیوتر CNC را نام برد .

در کنار این ماشینهای افزار سیستم هائی چون هیدرولیک و پنو ماتیک و سیستم های ساخت به کمک شبکه های کامپیو تری برای کم کردن محدودیتها-افزایش سرعت و بهره وری در تولید قطعات کاربرد فراوان دارند

نوشته شده توسط : ابوالفضل یگانگی

بادامکها

حرکت­های متداول پیرو

اولین اقدام در طرح منحنی یک بادامک، رسم دیاگرام تغییر مکان است. لازم است تغییر مکان پیرو به­صورت تابعی از زاویه دوران بادامک تعیین گردد. این تابع ممکن است شکل خاصی داشته باشد یا امکان دارد غیرمشخص باشد. پروفیل یک بادامک معمولاً به­کمک منحنی جابجایی پیرو آن یک­سری پارامترهای مربوط به مکانیزم مورد نظر رسم می­شود. برای اینکه پیرو با حرکتی که از بادامک می­گیرد، کار مورد انتظار را انجام دهد از منحنی­های مختلفی برای دیاگرام جابجایی آن استفاده می­شود. چند نوع از حرکت­های متداول پیرو عبارتند از:

1.    حرکت با شتاب ثابت

2.    حرکت با سرعت ترمیم شده

3.    حرکت نوسانی ساده(هارمونیک)

4.    حرکت سیکلوئیدی

 

انواع دیگر حرکت­های پیرو عبارتند از:

حرکت بیضوی، منحنی­های چند جمله­ای از درجه پنج، حرکت درجه هشت و ...

پس از آنکه منحنی جابجایی پیرو مشخص گردید، می­بایست پروفیل بادامک مربوطه را که قرار است منحنی مزبور را تامین نماید، طراحی نمود.

 انواع بادامک­ها :

بعضی از انواع متداول بادامک­ها عبارتند از:

1.    بادامک­های دیسکی

2.    بادامک­های انتقالی

3.    بادامک­های استوانه­ای

بادامک­های دیسکی معمولاً با سرعت ثابت دوران می­کنند و مسائل فنی زیادی را می­توان با بادامک­های دیسکی حل و بحث کرد و از نظر ساخت ساده­ترین نوع بادامک­ها بوده و در عین حال موارد استفاده زیادی دارند.

بادامک­ها را می­توان به سه نوع مختلف دسته بندی نمود:

1.     براساس شکل ظاهری آنها

2.     براساس نمودار حرکت پیرو آنها

3.     براساس نوع قیود موجود در پیروی آنها

 

بادامک­ها را از روی شکل ظاهریشان نیز می­توان دسته بندی کرد. شکل یک بادامک می­تواند به­صورت­های:

گوه­ای، استوانه­ای، مارپیچ، مخروطی، کروی، گوی سان، شعاعی، مزدوج، و یا سه بعدی باشد.

بادامک می­تواند دارای هر یک از حرکت­های دورانی و یا انتقالی باشد. بادامک­های گوه­ای شامل پیرو انتقالی و نوسانی می­باشند.

طراحی بادامک گوه­ای بسیار ساده است. پیرو چنین بادامک­هایی می­بایست به­طور دائم، با بادامک در تماس باشد، که این عمل را می­توان به-وسیله یک فنر  پیش بار گذاری شده، یا ایجاد حرکت مثبت درون شیاری برای پیرو مهیا نمود.

در بادامک­های شعاعی یا دیسکی، پیرو دارای حرکت شعاعی از مرکز دوران بادامک است.

پیروها به­وسیله فنرهای پیش گذاری شده با بادامک­هایش در تماس می­باشند. بادامک های صفحه ای یا دیسکی بخاطر سادگی و حجم کم بسیار متداول می­باشند.

 بادامک مزدوج دارای یک زوج بادامک دیسکی می­باشد که به­طور پیوسته با یک پیرو در تماس  می­باشند. بادامک­های مزدوج زمانی مورد استفاده قرار می­گیرند که هدف داشتن:

1.     سرعت­های بالا،

2.     بارهای دینامیکی زیاد،

3.     سر و صدای کم،

4.     سایش کم،

5.     و بالاخره قابلیت کنترل بالای پیرو باشد.

بادامک مارپیچ وار، گونه­ای از بادامک تخت با شیار مارپیچ می­باشد که قادر به کنترل حرکت نوسانی و یا انتقالی پیرو نظیرش می­باشد. کاربرد این نوع بادامک، بخاطر آن که بادامک می­بایست دورانی در خلاف جهت حرکتش ­برای قرار دادن پیرو در موقعیت اولیه­اش داشته باشد، محدود می­باشد.

بادامک گوی­سان یا بشکه­ای حرکت پیرو توسط شیار محیطی بریده شده بر روی سطح بادامک ایجاد می­گردد.

به­طور کلی دو نوع بادامک گوی­سان (بشکه­ای) وجود دارد، که هر نوع توسط سطح بادامک مشخص می­شود. سطوح مورد نظر می­توانند محدب یا مقعر باشند. بادامک گوی­سان زمانی مورد استفاده قرار می­گیرد که زاویه نوسان پیرو زیاد باشد. بخاطر شیار موجود روی سطح بادامک، کاربرد این نوع بادامک­ها تنها محدود به سرعت­های ملایم می­باشند.

بادامک بشکه­ای، را اغلب بادامک استوانه­ای نیز می­نامند. این نوع بادامک دارای شیار محیطی بریده شده در روی استوانه می­باشد(بادامک حول محور استوانه دوران می­نماید). به­طور کلی دو نوع بادامک بشکه­ای داریم. نوع بادامک توسط نحوه­ای که حرکت به پیرو منتقل می­گردد، تعیین می­گردد.

بادامک استوانه­ای شیاری، این نوع بادامک قادر به پذیرفتن حرکت مثبت می­باشد.

 پیرو این بادامک­ها دارای یک فنر پیش­بار گذاری شده است.

بادامک مخروطی: پیرو این نوع بادامک­ها، مختصری در امتداد خط مولد مخروط حرکت می­کند. بادامک­های مخروطی بخاطر داشتن هزینه زیاد ساخت، استعمال زیادی ندارد.

بادامک کروی، این بادامک از یک سطح کروی که حرکت را  به پیرو نظیرش انتقال می­دهد تشکیل شده است. پیرو حول محوری که عمود بر دوران بادامک می­باشد، نوسان می­کند. بادامک­های کروی نیز همانند بادامک­های مخروطی بخاطر داشتن هزینه زیاد ساخت، کمتر مورد استفاده قرار می­گیرند.

فایده استفاده از بادامک کروی نسبت به بادامک دیسکی در این است که در بادامک­های کروی، امکان بدست آوردن حرکت نوسانی، حول محوری که با محور دوران بادامک موازی نباشد نیز وجود دارد.