مهارتهای لازم برای یک معلم برای تدریس کارآمد
مقدمه:
تدریس فعالیتی اخلاقی است، مستلزم تلفیق بین نظریه و عمل است.
نظریه بدون عمل نا کافی است و عملی که از هدایت نظریه بی بهره باشد راه به جایی نمی برد.
چون تدریس مستلزم تلفیق نظریه و عمل است، دارای دو بعد نظری و عملی است.
حرف پیچیده و دشوار معلمی احتیاج به هنرمندی و اطلاعات علمی دارد.در تدریس خوب علم و هنر به طور پیچیده در هم تنیدهاند. مهارتها و یافتههای علمی ،به منظور اجرای هنر تدریس در اختیار معلمان قرار می گیرد.
همانطور که یک نقاش از اصول علمی در زمینه، نور، سایه و چشم انداز برای خلق آثار هنری خود استفاده می کند.
برای معلمی که بخواهد در شغل خویش متبحر گردد، کافی نیست که توجه خود را منحصراً به امور جزیی روزمره معطوف کند.
در نخستین سالهای خدمت معلمی ناگزیر است که تقاضاهای روزمره، تهیه طرح درس، اداره کلاس، حضور در جلسات داخل و خارج مدرسه را برآورده سازد، از این رو تامّل درباره امر خطیر آموزش و پرورش وقت اندکی برایش باقی می گذارد که ما سعی می کنیم کمی از این خلاء را پر کنیم.
آموزش موضوعی دارد یعنی درباره معرفت یا مهارتی است.
موضوع می تواند فردی یا اجتماعی یا ماورای فردی باشد.
تحلیل موضوع:
1- اجزاء تشکیل دهنده آموزش را بشناسد.
2- ترتیب و توالی اجزاء تشکیل دهندة محتوای آموزش را بشناسد.
3- روشهای ارئه و ارزشیابی موضوع آموزشی را بداند.
عناصر تدریس صلاحیت فنیردیف توانایی علمی و مهارت در موضوع مورد تدریس 1 تسلط بر محتوای آموزشی 2 سازماندهی مناسب محتوی آموزشی صلاحیت حرفهایردیفبرنامه ریزی تدریس و ارائه و ارزشیابی 1ارزشیابی تعیینی: تعیین تطبیق خصوصیات هنر جو با آموزش 2رابطه درس با برنامههای آموزشی در کل دوره ( آشنایی با اهمیت درس و هدف کلی) 3اهداف عینی و رفتاری 4 محتوای مطالبی که باید آموزش داده شود 5 وسایل و امکانات تخصصی مورد نیاز 6 روش مناسب تدریس 7 ارزشیابی صلاحیت شخصیردیفمهارت های میان فردی و ارتباطی و ویژگیهای شخصی و رفتاری موثر در تدرس 1معارفه و حضور غیاب 2 پرس و جو از اتفاقات روز گذشته هنر جویان و اتفاقات جامعه تهیه کننده: حسن آقابابایی هنر آموز هنرستان هفتم تیر منطقه 15